pátek 17. července 2015

Boka Kotorska

Dnes vás vezmu na slibovaný výlet na tvrz sv. Jana a ukážu vám záliv pěkně z výšky.  Takže jestli jste připraveni na pořádný výšlap, jdeme na to! Výhledy na Boku Kotorsku totiž rozhodně stojí za to! Tento záliv je údajně jedním z nejkrásnějších míst na pobřeží.  Tvoří ho dva menší zálivy, což můžete vidět na noční fotografii západu slunce níže. Ty se skládají z menších zátok a nad úzkým pruhem pobřeží se zdvíhají vysoké hory. Jak už jsem psala v předchozím příspěvku, řadí se Boka Kotorská mezi nejdeštivější místa v Evropě. Je tu bujná zeleň, což mě opravdu překvapilo. A pokud si chcete Boku Kotorskou resp. její konec a město prohlédnou hezky shora, stačí se vyšplhat do strmého kopce, kde stojí tvrz sv. Jana. Po mnoha zákrutách projdete kolem krásného kostelíka Gospa od Zdravlja a pokračuje až k horní části pevnosti, která je velmi zachovalá. Mimochodem kostelík má mramorový oltář z roku 1765.

Kostelík Gospa od Zdravlja.

Dochované opevnění s tvrzí sv. Jana na vrcholku. Ovšem jen takovou lehkou procházku nečekejte. Musíte zdolat poměrně velké převýšení (zhruba nějakých necelých 300 m), než se vám otevřou ty nejkrásnější výhledy. Ideální je vystoupat v ranních hodinách. Nahoru vede úzké kamenné "schodiště", o které se jdoucí nahoru přetahují s jdoucími dolů, jinak jdete po kamenné suti, která opravdu podkluzuje. Viz fotografie v koláži. Takže absolutně nechápu, jak tam některé dámy mohly vylézt v botách na klínku. Pevnou obuv  a dostatek vody určitě doporučuji. Každopádně za výšlap zaplatíte nějaké to drobné euro, už si přesně nevzpomenu kolik, ale tuším, že 3 eura za dospělou osobu. Děti neplatí. No a teď už ty výhledy.

Moře mám ráda, ovšem bez těch kopců kolem by to byla jen velká louže. Prostě hory jsou nejvíc!

A protože jsem dostala sprda (přesně jak jsem očekávala), za rodinnou fotku z minulého příspěvku, přidám zase jen sebe a holuba. Ten mi ochotně pózoval bez ohledu na horko, které nahoře bylo.

Zde v této koláži vpravo nahoře lepší část kamenné cesty vedoucí nahoru. A ještě musím přidat noční Boku Kotorskou, to je jasný.

Pár kýčovek se západem slunce nesmí chybět! Já sice zase takový romantik nejsem, ale tady ty západy slunce byly úžasný. Tohle byl vlastně večerní výlet za odměnu, že jsem vlezla na sea kayak. Chlapi mě vyvezli nahoru nad Boku na večeři, kde jsem mohla u grilovaných kalamár koukat na západ slunce a popíjet víno. Ta cesta nahoru serpentinami byla teda velmi adrenalinová a v jednom úseku se zrcátka našeho expedičního vozu pozdravila se zrcátkem protijedoucího auta. Dolů jsme jeli až pozdě večer, občas nám do cesty vlezla liška, ale aspoň už jsem neviděla ty strmé srázy pod námi.

Původně jsem vám chtěla ukázat více fotek ze sea kayaku, ale je vydané embargo. Takže jen mladší borec. Ten byl pouze na projížďce kolem pláže, starší členové mužského týmu na kayaku obepluli zátoku. A všichni si to užili. Já prý taky, akorát o tom nevím :-) Jela jsem jen kousek, ale asi bych bez toho klidně vydržela. Jenže jsem nechtěla trhat partu, protože po památkách se mnou hoši taky chodili.

A tohle už jsou fotografie z další pláže v Jazu, která je zhruha 20 minut jízdy autem směrem na Budvu. Tam jsme se jedno odpoledne zajeli vykoupat, aby byla nějaká změna. Pláž byla podstatně více zalidněná než v Kotoru, zato voda byla studenější, protože otevřené moře, ale zase čistější. Z větší části oblázky, na konci pláže malá písečná část. Ovšem tu písečnou část jsme objevili až později a už se nám nechtělo se stěhovat. Mě totiž mají provozovatelé pláží rádi, já se prostě neopaluju a vyžaduju slunečník. A ten se samozřejmě všude platí. Jednak mám sluneční alergii a vím, jak dokáže znepříjemnit dovolenou a za další mě to fakt moc nebaví. V tom horku se totiž nedá ani číst :-)

I to víno se dalo pít až pozdě večer. Takže Good Bye, Kotor! Zvedáme kotvy a jedeme dál. Čeká nás Budva, Sveti Nikola a Sveti Štefan. A pokud vás ještě moje zápisky z cest baví, budu se na vás těšit zase v pondělí.

O víkendu nás čekají tropy, tak si nespalte záda a užijte si ho! :-)

Fotografie podléhají autorskému zákonu. Jejich užití bez mého souhlasu není možné.

16 komentářů:

1. Baví...úchvatné fotky...těším se na další:-)
    Veronika

Odpovědi
    1. Budou! Už makám na textu, v pondělí bude připraveno :-)

Vymazat
  2. Nadhera. Vzdycky se vyplati vyslapat kopce stoji to za to ;-) . A koupat se dalo v te vode? Nebo jk byla moc studena ;-)

Odpovědi
    1. Jasně, že se dalo. Tady teda byla studená na mě dost, ale v tom příšerném horku to bylo docelo jedno. A kluci z vody snad ani nevylezli.

Vymazat
  3. Neskutočná nádhera, hory, záliv, more.....
    Ty a holub, aj malý námorník, to všetko pekne vystihujete...tú atmosféru... a ty máš v tých šatičkách nostalgickú fotku a retro !

Odpovědi
    1. Šatičky jsou na mě tak trochu úlet, ale dlouho jsem toužila si jedny tohoto střihu pořídit, tak jsem si uděla radost u módní návrhářky Zuzany Machorkové. Jediný model ušitý na míru pro mě :-))) Děkuju!

Vymazat
  4. Baru, nádhera ... i ty minulé příspěvky! Teď v tom horku se na ně krásně kouká!

Odpovědi
    1. Děkuju, Jani. No v tom horku by se hlavně hodilo tam být! I když to horko bylo veliký, přece jen v přímořských oblastech to bylo fajn. Ve vnitrozemí bych nechtěla být ani za nic. Stačil mi jeden den. Teplota tam neklesla ani před půlnocí pod 30 stupňů. Děs. A když koukám na předpověď pro příští týden, asi budeme spávat na koupališti :-)

Vymazat
  5. Baru, baví, fakticky moc! čtu všechno poctivě, jen nějak nezvládám pokaždé komentovat ...
    Fotkami se vždycky kochám na několikrát, je to nádhera :-)
    Už se těším na další "dávku" :-)
    Krásný víkend!

OdpovědětVymazat
  6. Baru, taky moc baví a taky čtu všechno a poctivě......úžasné! Kdybych měla cestovku, tak bych si nechala dělat cestovatelské reklamní fotky jenom od Tebe. Tak skvělé a přesvědčivé.....
    Jak se Ti sedělo na té zídce? Co pohled dolů?
    Přeji Ti krásný víkend a těším se na další putování.

Odpovědi
    1. Tak to bych brala. Cestovat a fotit, úžasná kombinace. Na zídce jsme opět překonala sama sebe, to je občas třeba ☺Krásný víkend i tobě. Já zítra fotím svatbu, tak snad se nerozteču ☺

Vymazat
  7. Krásné fotky a prima povídání.

OdpovědětVymazat
  8. Barborko, nádhera, připomněla jsi mi naši objevnou cestu do Černé Hory v červnu 2003. Moc se nám tam na poznávacím zájezdu líbilo....Perast,
    Kotor, Budva, Bečiči, Sv.Stefan, Sutomore, Stari Bar, Bar, Ulcinj, Podgorica, Njegoševo mauzoleum, Cetinje, Skadarské jezero, klášter Morača a další místa...řeka Tara...na závěr celý den v Dubrovníku...
    Fotíš moc krásné fotky....Jiřina

Odpovědi
    1. Jiřino, děkuji! My taky raději poznávačky a tahle se nám líbila moc.