středa 20. července 2016

Skopje - Makedonie

Tuhle část musím rozdělit do více příspěvků. Ve Skopje jsme strávili dvě noci a myslím, že je to tak akorát.  I ve svém kýči mě město docela uchvátilo. Kýč vysvětlím později. Má úžasnou atmosféru, hlavně tu podvečerní. Řeka Vardar město rozděluje na dva odlišné světy. Jedna část je pravoslavná a druhá muslimská. Zásadní odlišnost tu je nejen etnická, ale i architektonická. Stačí přejít řeku po nádherném kamenném mostě z 15. století a jste někde úplně jinde. A to doopravdy! Dnes bych chtěla napsat něco o té pravoslavné části města. Do Čaršije, jak se nazývá ta stará muslimská část, Vás vezmu později. No a Skopje potom završím výhledy na město z pevnosti Kale. Do města jsme dorazili odpoledne. Cesta nebyla nijak vyčerpávající, takže jsme se ubytovali ve velmi pěkném a velkém bytě. Kluci měli svůj vlastní pokoj, my zase ložnici a společně potom obývák s kuchyní. Parkování před domem. Jedinou nevýhodou byla vzdálenost od centra cca 1 km. Na druhou stranu taxíky jsou tu tak levné, že nemělo smysl nic řešit a aspoň jsme si mohli dát v klidu pivko a aperol. Prohlídku jsme zahájili přesně v tom okamžiku, kdy se sluníčko začalo sklánět ke kopci. V tento okamžik mělo město nepopsatelnou atmosféru. Tu vůni a barvu si budu pamatovat už navždycky.

Centrum Skopje je velmi živé a turistické. Pravoslavná část působí tak trochu jako filmové kulisy. Na každém kroku narazíte na monumentální sochy, pomníky a velkolepé budoby rádoby v antickém stylu. Ovšem žádná z těchto budov, ani Vítězný oblouk, nejsou historické, ale staré pouze několik let. Ve Skopje se hodně staví a to místy až kýčovitě. Jedinou historickou chloubou je nádherný kamenný most přes řeku Vardar z 15. století. Na něm se mísí zvláštní energie obou etnik. V roce 1963 postihlo Skopje velké zemětřesení, které v podstatě srovnalo tu pravoslavnou část se zemí, proto se moc historických budov nedochovalo. Oproti tomu v muslimské části, kam Vás vezmu příště, byly domky vystavěny pouze nízké, jednopatrové a tak se taky dochovala většina z nich dodnes.

Kamenný most rozdělující město. Údajně nejstarší  most v Makedonii. Poměr etnik je prý vyrovnaný. Kromě Makedonců a etnických Albánců tu žijí také Turci a Romové. Taková pestrá směska.

I když rádoby kýč, má svoje kouzlo. V pravoslavné části najdete spoustu restaurací a všude se tu výtečně vaří. A protože jsme tu byli dvě noci, rozhodli jsme se, že jednou zajdeme na večeři k "našim" a podruhé k muslimům. Omlouvám se všem za vyhraněný název "našim", ale po této cestě na Balkán jsem konečně pochopila, že je jakkoliv zbytečné se snažit pochopit muslimskou mentalitu. Není to v našich silách a i když jsem se o to léta snažila a pořád jsem hledala něco, čeho se chytit, letos jsem to vzdala. Definitivně, ovšem s velkým respektem, nikoliv pohrdáním.

Jídlo jsem sdílela hojně na instagramu a bylo opravdu úžasné. Zatím jsem nejedla lepší.

Moje oblíbená fotka. Podvečer ve Skopje. Vy to asi necítíe, ale já tu vůni a barvu mám zarytou hluboko pod kůží.

Balet a Opera.

Tady jsem konečně provětrala hedvábné šatičky, i když s tím batohem ... :-))) Ale co, dneska už se to tak neřeší a jestli někdo tvrdí, že batoh se k ženě od určitého věku nehodí, tak kecá! :-) Taky jsem si musela koupit klobouk, protože bez něj to prostě nešlo. Počasí bylo velmi horké i v podvečer.

Spousta domů i celé nábřeží je ve výstavbě. Myslím, že Skopje tímto budováním dává jasně najevo, kdo je tady pánem. Ten kontrast se starou částí je obrovský. Však uvidíte. A samozřejmě pár nočních fotek nesmí chybět. Fotek mám k jedné části města až moc, vím. A to zdaleka nejsou všechny,! Ale chtěla jsem Vám tu atmosféru města co možná nejvíc přiblížit. Nevím, jestli se to povedlo, ale jestli pojedete do Makedonie, Skopje rozhodně nevynechejte!

Na té úplně první fotce nahoře můžete vzadu na kopci Vodno vidět největší kříž na světě - Kříž Milénia. Co tím chtěli obyvatelé Skopje říci? Myslím, že odpověď je jednoduchá, vezmete-li v potaz, že je kříž vidět právě z té druhé části města. I tam jsme se vydali, protože ke kříži vede lanovka, jenže jsme měli smůlu, v pondělí lanovka nepremávala a tak jsme se alespoň pokochaly výhledy na město.

A to je z té pravoslavné části Skopje vše. Jen co zpracuji další část fotek, bude pokračování.

Prima den!

Fotografie podléhají autorskému zákonu. Jejich užití bez mého souhlasu není možné.