úterý 21. července 2015

Skadarské jezero

Krásné ráno při úterku. Dnes opět pokračuje v cestování a z přímořské oblasti už směřujeme do vnitrozemí. Cestou jsme ale zastavili u Skadarského jezera, které je třetí největší v Evropě a zároveň největší vodní plocha na Balkáně. Zhruba dvě třetiny jezera leží v Černé Hoře a třetina v Albánii. Délka 50 km, šířka 14 km, vodní plocha hladiny kolísá mezi 350 až 500 km2. Průměrná hloubka 6 m. Takovou zajímavostí je, že jezero je kryptodepresivní, což znamená, že některé části jeho dna se nachází pod úrovní moře. Takových míst je tu asi 30 a jejich hloubka dosahuje až 60 m. Žije tu přes 270 druhů ptáků včetně pelikánů a je právem považováno za největší ptačí rezervaci v Evropě. Pelikány jsme sice neviděli, i když jsme na jezero vyrazili brzy ráno, ale nevadí, i tak to byl skvělý zážitek. A žijí tu například i lososi. Ta část jezera, která leží na území Černé Hory byla vyhlášena za národní park. Po příjezdu z Budvy jsme se večer ubytovali ve Virpazaru. Je to místo, odkud lodě vyrážejí na plavbu po jezeře. Buďto můžete jet větší výletní lodí a nebo si pronajmout menší loďku a mít tak více soukromí. Tak jsme to udělali my. Kapitán nás povozit po těch nejzajímavějších částech jezera a nakonec nás vyložil na malinké pláži, kde jsme se mohli koupat. No ... ono to s tím koupáním nebylo jen tak. Mám fóbii z hadů. Ale opravdu velkou! A v jezeře žije vodní zmije. A to jako doopravdy, protože jsem ji při plavbě dvakrát viděla. Takže tím se postarala o to, že jsem se v jezeře spíš namočila, ale plavat dál už jsem se neodvážila. Protože kdyby proti mě nedejbože plaval had, tak se hrůzou utopím! Jinak je jezero překrásné a mně se líbilo strašně moc. Tím, že jsme vypluli brzy ráno (doručuji), jsme byli na jezeře kromě pár místních rybářů úplně sami!

Jezero měla po ráno velmi zvláštní energii, takovou až magicky tajemnou. Všude byl klid, jen hejna ptáků kolem. Nepopsatelný zážitek. Jen zvuk motoru loďky, svěží vánek a mlžný opar. Prostě pohádka.

Všude byla spousta kormoránů a leknínových plantáží. Pelikány jsme sice neviděli, ale třeba volavku popelavou a zmiji vodní ano :-) Ona sice není jedovatá, ale to je mi celkem jedno, had jako had. Cestou po jezeře jsme míjeli ostrůvek Grmožur.

Tento ostrůvek bývá také nazývám ptačím ostrovem či černohorským Alcatrazem. Zachovala se na něm turecká pevnost, kde byli kdysi vezněni političtí odpůrci. Ostrůvek dotváří onu úžasnou atmosféru jezera, ale přístupný bohužel není. Když jsem se ptala lokálů, jestli mě tam  můžou zavézt a vyložit na prohlídku, tvrdili, že je to nebezpečné.

Tyhle loďky se stříškou tu brázdí hladinu jezera. My měli právě takovou. Ceny na Skaderském jezeru jsou kupodivu vyšší než na sv. Štefanu. Pronájem loďky 50 euro na dvě hodiny, to docelo šlo. Ale ryba v malinké plážové restauraci, kde nás loďka vyložila, stála 25 euro a to je teda celkem dost. Stejně tak ubytování nebylo nejlevnější, ale tady zřejmě sází na to, že ti turisté sem stejně zavítají. Ale moc jich tu nebylo.

A poslední obrázky jsou už z Virpazaru, kde jsme jednu noc nocovali. Je to spíš menší vesnička než město, ale místní jsou tu velmi milí a pozorní. Dostala jsem od nich bazalku a oregáno a sáček sušených horských bylin. Čaj z nich jsme potom pili v horách. Déle než jeden den tu strávit asi nemám smysl, nic jiného kromě jezera tu není. Příště vyrážíme do hlavního města Montenegra a tím je Podgorica.

A dneska jdeme k vodě, protože to horko se jinak přežít nedá. Prima den!

Fotografie podléhají autorskému zákonu. Jejich užití bez mého souhlasu není možné.

19 komentářů:

1. Ta fotka s ptáky na kamenech je nádherná! Takové bezčasí bez hranic...

Odpovědi
    1. Děkuji! Krásně jsi to pojmenovala, přesně takové to ráno na jezeře bylo :-)

Vymazat
  2. Úplně tu atmosféru rána cítím ... miluju takové chvilky. A co kluci, jak to popojíždění zvládali? Já vím, že to naše nadšení pro poznávání děti moc nesdílí, ty moje ani teď i když jsou velké ...:)

Odpovědi
    1. Na to, že někdy to "popojíždění" trvalo i několik hodin, byli skvělí. Marťa je harcovník od narození a Vítkovi to jen trochu dýl trvalo. Pokaždé se těšili na nový cíl cesty a bez větších potíží zvládli i šestnáctihodinovou zpáteční cestu.

Vymazat
  3. Tak tady je několik opravdu velkých fotografických skvostů!!! Fotky č. 2, 3 a 8 nemají obdoby, zírám a zírám ;-). Zamýšlíš s nimi něco komerčního? ;-)

Odpovědi
    1. Veru, děkuju moc! Ano, zamýšlím, dokonce všechny jmenované jsi trefila. Dvojka mi bude viset určitě v obýváku a nejen tyhle budou na prodej. Jen jsem zatím neměla čas k tomu sednout a popřemýšlet jaký formát a provedení jim bude slušet nejvíc :-)

Vymazat
    2. Tak to já budu nejspíš zájemce ;-). I fotopolštář bych si dovedla představit (č. 2 nebo 8) ...
      V.

3. Veru, s fotkou v jakékoliv podobě prakticky není problém, ale dát do oběhu polštář s novým motibem není jen tak. Navíc není možné vyrábět po kusech, resp. je, ale ta cena by byla astronomická. Vzrovna ta dvojka je horkým kandidátem, ale nejdřív budu tisknout novou várku až se vyprodají skladového zásoby.

Vymazat
    4. To je jasný, Baru, však já si počkám ;-)
      V.

5. Tak jo, budu na Tebe myslet, až to budu zadávat do tiskárny :-)

Vymazat
  4. Keď takto odfotíš jazero, cez provu lode, s pohľadom na hory, tak tomuto sa bude veľmi ťažko v e-shope odolávať :-) ukázala som fotky mužovi a neuhádol by, že je to v tej destinácii...takto nafotené jazero :-))) !!
    A tieto maminošatičkové fotky sú :-))) ...to sú iné však ?...ty si proste umelec !
    Doma pretváram, robíme, harmonizujeme....všetko ide veľmi pomaly, hodinky si riadim podľa mojich...ale ja sa nedám a dám to !
    Je to taká moja pieseň života :-)))
    Aj ja teším a relaxujem :-) aj vybiehame do lesa, držte sa !

Odpovědi
    1. Ali, děkuju moc, moc si toho vážím! Všechny fotky budou na prodej, jak jsem psala výše Veronice, akorát ještě musím popřemýšlet jaký formát dostanou a na čem budou vytištěné. Šaty jsem si nechala ušít loni, jsou z autorké látky os Markéty Jinochové (By Myyna) a jsou ananasové :-)))) Já jsem koukala včera na Tvůj blog, jak pilná jsi, jako včelička!!! Držím pěsti, Tobě se dílo určitě skvěle podaří.

Vymazat
    2. Aj ja ďakujem, prežívame tento rok v rodine veľké zmeny a tento rok sa toho životodárneho ukazuje viac :-).. nie je to u nás len o míňaní sa...
      Lepšie som sa prizrela vzorke šiat a čo nevidím :-) hadrovka od Lucky, moja obľubená ,,imidžovka,, :-)))

3. Ano, Lucky Limit to je. Na cestách se mi osvědčila :-)

5. Pořád se k těmto fotkám vracím - ty první dvě a ptáci na vodě... krása

Odpovědi
    1. Děkuju, Petro! Já zase nedávno obdivovala tvoje makro.

Vymazat
  6. Baru, krásné fotky! Mně se líbí hlavně ty první tři, ty jsou opravdu nádherné :))

OdpovědětVymazat
  7. Baru, s hady máš pravdu, sama jsem jednoho viděla přímo pod mostem, na kterém ty se synem sedíš. Mám ho na videu. S lodí na jezeře jsme my měli trochu smůlu, neb byla na naftu a smrděla a pufkala...ale! jinak pravda ve všem...turecká pevnost mě taky lákala....jo a zajímavé bylo, že když jsme v této obci jedli, právě jel okolo vlak! jediný za celou dobu....dali mi ( v restauraci!) kytici z voňavých bylin...
    jsem moc ráda, že mi svými fotkami naši dovolenou připomínáš...Jiřina

Odpovědi
    1. Tak my naštěstí žádný trable s lodí neměli a bylinky na čaj jsem taky dostala. Škoda, že už je nemám. Bylo to moc dobře namíchaný ☺