pondělí 22. července 2013

Lázeňské střípky III. a historie Priessnitz

Tak jsem zpět! Včera jsem Vám slíbila něco málo z historie a tak plním slovo. Priessnitzovy léčebné lázně leží v nejvýchodnějším výběžku Rychlebských hor v nadmořské výšce 620 mnm. O jejich unikátní poloze jsem se již zmiňovala zde, ale musím ještě vysvětlit proč že je tu nejčistší ovzduší v celé Evropě?  To je totiž tak ... od severu přicházejí vzdušné proudy Baltického moře, které s sebou přínašejí jod a mořskou sůl. Naopak od jihu, západu a východu je tohle místo chráněno před exhalacemi pohořím Hrubého Jeseníku, Rychlebských hor a Zlatohorské vrchoviny. A právě díky této poloze tu můžete dýchat ten nejčistší vzduch. Navíc jsou tyhle lázně nejstarší vodoléčebné lázně na světě a jak už asi správně tušíte, zasloužil se o to zdejší rodák Vincenz Priessnitz (1799 – 1851).

Na fotografiích vidíte jeho rodný dům, kde v roce 1822 založil v původní osadě Gräfenberk první vodoléčebné lázně na světě. Tenkrát ještě hodně skromné.  Vincenz Priessnitz se sám vyléčil ze smrtelného úrazu právě díky pramenité vodě, což ho vedlo k tomu, že v roce 1837 získal povolení k provozování vodoléčebného ústavu a zavedl novou formu léčen. Jeho léčebné metody byly prosté ... pravidelný denní režim, pohyb na čerstvm vzduchu a síla vody a společnosti lidí.

Dnes je v jeho rodném domě velice příjemná kavárna a muzeum. Café Priessnitz nabízí několik druhů voňavých káv, čokolád a dalších dobrot a taky bezlepkové pusinky domácí výroby. Ty jsem nestačila ani vyfotit, jak byly dobré :-) Za doporučení stojí i úžasná kalorická bomba .... káva, čokoláda, koňak a domácí šlehačka.

Tak a tohle byla moje poslední fotoreportáž z červencové návštěvy Jeseníku. Už se těším na další krátkou dovolenou, na kterou již brzy jedeme jen s panem Božským a ráda Vás vezmu (alespoň virtuálně) s sebou :-)

A vzhůru někam k vodě, protože dnes má být opět horký den.
Užijte si ho!

12 komentářů:

1. Baru, krásně jsem si u Tebe virtuálně cestovala... Tento kraj musím navštívit. Úplně z těch fotek cítím vlahý letní vzduch... Hezký prázdninový den!

Odpovědi
    1. Moni, tak oproti dnešku ten vzduch tam opravdu vlahý byl. Tady je jako v peci a mladší syn navíc horečkuje, tak máme o zábavu postaráno :-( Hezký den.

Vymazat
  2. já už se tam opravdu těším :-) díky za tip na kavárnu. já dneska bohužel ještě v práci a celý den, takze žádná koupačka, ale včera jsem byla na Pálavě, tak jsem si to vynahradila :-) užijte si moc manželskou dovolenku a těším se na fotky
    Bára

Odpovědi
    1. Baru, my máme taky po koupání, jsme doma, pač Vítek má horečku. Tak příjemnou dovolenou, ať se vše vydaří podle vašich představ!

Vymazat
    2. jeee, tak to brzké uzdravení! snad už je to na dobré cestě..
      my už jsme se vrátili, 4 dny tam utekly nějak rychle, ale líbilo se nám moc, jen se těším na někdy příště, že se vrátíme, abychom si tam dali pořádnou turu (to mám ted zákaz), ale stihli jsme aspon 5km výšlap na Dlouhé stráně, a kvůli nepřízni počasí včera i prohlídku zámku a papírny ručního papíru ve Velkých Losinách, a taky dostatečně prozkoumat další místa a Jeseník- dopřála jsem si kosmetiku, to byl relax :-) a přivezla si i dr.hauschku domů, a jsem nadšená, vůbec se nedivím, že je práce pro tebe koníčkem :-)

3. Báro, krásný kraj, tam to opravdu neznám a bohužel to máme trochu z ruky, ale kdoví, ráda bych příští rok do Beskyd...Tak moc děkuji za seznámení a krásné fotky:) Hezký večer a chlapeček ať je brzy v pohodě!

OdpovědětVymazat
  4. Nádherné fotky,to je pokoukáníčko.Díky. Hned bych si dala tu kávičku s nějakým tučným zákuskem a relaxovala. Jsem dnes ugrilovaná ve vlastní šťávě!To horko......
    Díky za pozvání na "virtuální" dovolenou! Přijímám a těším se, protože letos dovolenou nemám. Hezký večer.Jana

Odpovědi
    1. No já měla jen sachr, ale byl tučný dostatečně :-) Pěkný večer, Jani.

Vymazat
  5. Díky, že sis přibalila foťák a vzala jsi mě sebou!